14/3 -09 Kärringen är bättre nu!

Ja, just det!

Kärringen här, är bättre nu! Tjolahopp!

Två ryggskott är två för mycket.

Det första varade i fyra dagar och det andra började för 13 dagar sen och har inte gått över än.
Tar morfin när det behövs.

På tredje dagen (natten), på andra ryggskottet, fick jag åka ambulans till lasarettet.

Jag skulle bara stiga upp ur sängen på natten för att gå på dass. Men jag kom inte UPP!

Det KNÖT sig i höger sida (ryggen) och jag kunde inte ha benen nere.

Jag SKREK av smärta så jag blev hes. Skrek till Ronny att han skulle ringa 112. Han undrade om det behövdes.
"Ring för fan 112!!!", skrek jag.

Det gjorde han.

Och det kändes som en EVIGHET innan ambulansen kom.

Och dessförinnan hade jag hunnit att förbanna livet och mitt öde.

Jag skrek och bad Ronny om att ta livet av mig, för jag orkade inte med mer smärta nu!

Men han gjorde inte som jag bad! För en gångs skull....hrrmmm

Ambulansen kom och jag fick först lustgas.
Men det hjälpte inte som det skulle.
Så då satte de en kanyl i handen på mig och gav mig morfin.
Första dosen tog inte.
Så jag fick en till.
Då först kunde de börja med att lirka upp mig på båren.
Jag med lustgasmasken över näsa och mun, flåsandes som om jag skulle föda.

Sen KUNDE jag inte andas på några sekunder.
Fick inte ner någon luft!
Då tänkte jag; "HOPPAS att jag dör!".
Men det gjorde jag inte. *suck* Andningen kom igång igen av sig själv. Jävla skit!

Sen fick jag tillbringa ca 12 timmar på akuten. Liggandes på en brits med benen högt, på en fyrkantig kudde. Lite då och då kom någon in och såg till mig och gav mig morfin.

Snälla människor var det där, den natten.

Läkaren kunde visst läsa mina tankar.
För han föreslog en långverkande morfintablett morgon och kväll och sen en snabbverkande vid extra värk. Och så fick jag muskelavslappnande.

Pratade även med en sjukgymnast. Snäll, han med.

OCH, VET Du vad??

Min terapeut, MB, hade jag ringt till för återbud. Men hon ringde till akuten och bad mig ringa upp henne!

Självaste läkaren kom och bad mig ringa upp - PÅ MIN MOBIL! Jaja, jag gjorde det.

MB var VERKLIGEN barsk mot mig, där jag låg, helt försvarslös. Hon sa att jag skulle SLUTA med att "äta" som jag gjorde. (Men jag tycker om henne för det i alla fall! Hon är supersnäll! *fniss*)

Och när jag kom hem, började jag äta som "Svensson".
Alltså, samma mat som Ronny, fast mindre mängder.
Och det är KOLHYDRATER i min mat! Himmel och pannkaka - men jag mår BRA!

Men se...sen förra fredagen har jag I ALLA FALL gått ner 1,2 kg!! Inte illa, va´?

Ändå har jag ätit tre gånger om dagen, ätit choklad, ätit ostbågar, ätit äppel- och bananpaj med vaniljvisp och ätit pasta!

Nä, jag får nog säga att jag blivit lite hjärntvättad när det gäller kolhydraternas vara eller icke vara.

Jag BEHÖVER nog kolhydrater. Precis som C. Hon mår DÅLIGT om inte hon får sin "kolhydratdos" varje dag.

På måndag ska jag börja väga och mäta mig igen. För nu är jag lite mer rörlig.

Det är mest besvärligt när jag ska in och ur bilen. Och ja, när jag står för länge.

Jo, jag fick prova en Indisk Spikmatta hos MB, sist jag var där. DEN var.........stickig!!! *hihi*
Men den gjorde nog lite gott i alla fall. Har beställt en själv nu, som både Ronny och jag kommer att ha nytta av.

Psykiskt är jag väldigt labil nu. Livsgnistan finns liksom inte riktigt där eller här.

Gråter mycket, gör jag.
Inte över mig själv, nej.
Utan över sånt som jag kanske kunde ha ändrat på i mitt liv.
Jag sörjer mina djur och min Mormor.
Jag sörjer över den kontakten som inte finns mellan mig och min familj. Jag SAKNAR den.

Ja, man börjar tänka så mycket när man blir äldre. *suck*

Sover i perioder, både dag som natt. Oroligt och med, ibland, hemska drömmar.

Jag LÄNGTAR SÅ tills vi kan ta ut bågarna! Då livas jag NOG, förhoppningsvis, upp.

Ja, så som Du ser, så har jag börjat blogga igen!

Känns skönt. Så jag kommer att skriva varje dag som jag bara kan.

Må väl därute!

Med Stjärnljus // Shintaida

Kommentarer
Postat av: Maria

Oj då. ja jag började undra vart du tagit vägen. Jag tror inte heller att det är bra i längden med en alltför extrem kost. NU äter jag vanlig mat, men lite mindre och rör på mig mer = - på vågen =)

Kram

2009-03-16 @ 05:34:09
URL: http://iamiamaria.blogg.se/halsa
Postat av: Britt-Louise i Rätan

Hej! Jag har oxå ätit som Du tidigare, alltså uteslutit kolhydrater men sen förra veckan har jag börjat äta en macka på morgonen och även lägga till frukt! Jag har nämligen bara ökat i vikt sen jag började vilket är ju helt förkastligt när man håller på för att gå ner!

2009-03-16 @ 09:07:42
URL: http://brittalovisa.blogg.se/
Postat av: Shintaida

Hej Maria!

Maria, jag har "bara" haft ryggskott i tre veckor! Inte att jag överger mina läsare, inte! Jo, Du har rätt, extrem kost är INTE bra! Vis av två år med LCHF äter jag nu som en vanlig människa. Och jag har läst på Din blogg, hur BRA det går för Dig! GRATTIS och kram till Dig // Shintaida

2009-03-16 @ 17:06:41
URL: http://shintaida.blogg.se/
Postat av: Shintaida

Hej Britt-Louise!

Jag håller FULLKOMLIGT med Dig! Man vill ju gå NER i vikt! Och det sista året med LCHF gick jag också bara UPP. SÅ himla tröstlöst!

Prova gärna Ingefäradryck. Det hjälper kroppen på traven, fast man äter som vanligt.

Frukten har jag inte lagt till ÄN.

För jag är fortfarande "kolhydratskadad" (fruktsockret), så det får ta sin tid att omprogramera hjärnan där.

Nä, nu måste man i princip börja om från början. suck Men jag tror att det "vanliga" ger mer, faktiskt.

Lycka till och jag lägger till Din blogg som en länk på min blogg.

Då kan jag läsa hur det går för Dig!

Heja Dig!

Kram // Shintaida

2009-03-16 @ 17:12:35
URL: http://shintaida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0